Turystyka biznesowa jako narzędzie do rozwijania firmy.

Turystyka biznesowa jako narzędzie do rozwijania firmy.

Przemysł spotkań, czy też turystyka biznesowa stanowi znaczną część branży usługowej. Obejmuje ona przede wszystkim usługi biznesowe, skupiające się na logistyce. Jest jednak czymś więcej niż tylko ułatwieniem. Umiejętne wykorzystanie turystyki biznesowej może pomóc Ci rozwinąć firmę. W jaki sposób?

Wyjątkowa specyfika MICE – ogólnie o turystyce biznesowej

Jakiś czas temu na Zachodzie wykształciła się nowa branża. Zaczęły powstawać firmy, które organizowały spotkania służbowe, kursy, seminaria, konferencje, kongresy i targi dla innych firm.

Konieczne było nazwanie tej gałęzi sektora usług – Meetings, Incentives, Conferences and Exhibitions Industry było jednak nieco zbyt długie, dlatego esencja branży została zamknięta w chwytliwym skrótowcu: MICE.

W skrócie: MICE, czy turystyka biznesowa, jest wszystkim tym, co odbywa się poza siedzibą firmy, a jest ściśle związane z jej działalnością. Nie chodzi tutaj jednak stricte o wykonywanie pracy w terenie, lecz o relacje – z kontrahentami, klientami, pracownikami, zarządem czy całym gronem odbiorców.

Każda litera w MICE jest związana z innym obszarem firmy i wpływa na różne poziomy relacji między ludźmi.

Cztery litery w MICE – jakim obszarom biznesu odpowiadają?

Litery MICE kolejno oznaczają: Meetings, Incentives, Conferences i Exhibitions. Jakie usługi biznesowe wchodzą w zakres poszczególnych obszarów? Na które relacje wywierają one wpływ?

  • Meetings – czyli spotkania – to przede wszystkim podróże służbowe, wyjazdy biznesowe, negocjacje, finalizacje i wszelkie inne spotkania służbowe. W tym obszarze MICE wpływasz na relacje z obecnymi kontrahentami. Przez wybór miejsca, aktywności i stworzenie atmosfery możesz ich do siebie zachęcić – lub wręcz przeciwnie.
  • Incentives – oznaczające motywację lub zachętę – obejmują wszystko to, co dotyczy Twoich pracowników lub struktur wewnątrz firmy. Są to seminaria, kursy, szkolenia, a także imprezy integracyjne dla firm. Pozwalają Ci one albo zwiększyć kompetencje zespołu, albo go zintegrować: nauczyć współpracy i wzajemnego szacunku. Imprezy firmowe są również świetnym sposobem na zwiększenie motywacji pracowników.
  • Conferences – czyli po prostu konferencje – jak sama nazwa wskazuje, opierają się na spotkaniach służbowych w większym gronie. Ten obszar MICE pozwala kreować pozytywny wizerunek zarówno wśród własnych kadr (zarząd itd.), jak i wśród potencjalnych kontrahentów. Usługi biznesowe z tego obszaru obejmują logistykę dźwięku, obrazu oraz przestrzeni.
  • Exhibitions – które oznaczają wystawy – umożliwiają Ci promowanie produktu i firmy. Będą to wszelkiego rodzaju eventy – jak targi czy kongresy – które pozwalają Ci dotrzeć do bardzo szerokiego grona odbiorców. Gdy posiadasz dobre relacje z kontrahentami i zarządem, Twój zespół jest efektywny, a reputacja nienaganna – wystawy są świetnym sposobem na pozyskanie dużej ilości nowych klientów.

Wykorzystanie turystyki biznesowej – oczywiście umiejętne – niesie ze sobą liczne korzyści i daje wiele możliwości rozwoju dla Twojej firmy.

Jakie korzyści dla firmy daje MICE?

Gdy korzystasz z profesjonalnych usług biznesowych branży MICE – korzystasz. Tylko dzięki samej aktywizacji Twoja firma się rozrasta, nawet jeśli na początku nie jest to tak oczywiste.

Usługi MICE

Turystyka biznesowa jest świetnym sposobem na uporządkowanie i zaangażowanie wewnętrznych struktur firmy w pracę. Gdy zespół pracuje efektywnie – możesz skupić się na pogłębianiu relacji z obecnymi klientami. W chwili, gdy te dwa aspekty zostaną zrealizowane – możesz wychodzić poza obszar firmy. Najpierw skup się na budowaniu dobrej reputacji, aby potem pokazać się z najlepszej strony podczas targów i pozyskać nowych klientów.

MICE, a cele biznesowe – jaka jest zależność?

Powyższa kolejność nie jest przypadkowa. MICE pozwala spełniać cele biznesowe, a te wyznaczane są na podstawie potrzeb firmy. Jeśli zaczniesz pozyskiwać nowych klientów, a zaniedbasz starych lub Twoje struktury firmowe nie udźwigną większej ilości zleceń – skutki będą opłakane.

Właśnie dlatego zawsze najpierw powinieneś skupiać się na porządkowaniu swoich spraw – w tej kolejności: zespół, obecni klienci, reputacja, pozyskiwanie nowych klientów.